הדפסת תלת מימד מאז ועד היום מידע כללי למדפיס המתחיל חלק א’

יצירת מודלים או מוצרים כאלה ואחרים פותחו על ידי בני אדם עוד מתחילת האנושות, אך במרוצת השנים פותחו כמה וכמה שיטות מגוונות שהעניקו יכולות עיצוב, בנייה וייצור חזקים אף יותר.

תהליכים אלו גרמו לשינוי משמעותי והשפעת הייצור היטיבה וממשיכה להיטיב עם מגוון תחומים שונים בחיים וביניהם תחום טכנולוגיות 3D טכנולוגיות תלת מימד שהביא בשורה שונה לגמרי ממה שהכיר העולם בעבר.

חדשים בתחום? במאמר שלפניכם נציג כמה וכמה דברים שיידרשו לכם כדי לייצר מודל בתלת מימד החל מרעיון ועד תכנון, ההדפסה, התהליך ובסופו של דבר העיבוד והתוצר הסופי שתקבלו בסיום התהליך.

מזה בכלל הדפסה בתלת מימד?  

הדפסת תלת מימד הינה הדפסה שבה מיוצרים חלקים מסוימים באמצעות קבצי תלת מימד הנשלחים אל המדפסת באמצעות תוכנה ייעודית.

הוראות פריסה מגיעות אל  המדפסת שמייצרת בסופו של דבר את המודל עצמו שכבה ועוד שכבה.

מהם היתרונות של מדפסת תלת מימד?

הדפסת תלת מימד מבוססת על שיטה שמפזרת את החומר בנקודות מסוימות ובהוספת שכבות מעל שכבות עד ליצירתו של המודל המוגמר.

באמצעות ההדפסה התלת מימדית, ניתן לבנות את המוצר שלכם שלב אחר שלב ולהשתמש אך ורק מתי שצריכים בקלות ובמהירות ביחס לאופציות האחרות .

כאמור, השיטה העדכנית מאפשרת חסכון בחומר, שמירה על איכות הסביבה, שיפור של תהליך הייצור וחשוב לא פחות, לחסוך בזמן ולפתור את כל המגבלות של הייצור לרבות הייצור של החומרים המורכבים או גאומטריות מסובכות שקשה בדרך כלל לעשות בטכנולוגיות יצור אחרות

מתי נוצר התלת מימד הראשון?

אולי נשמע כי מדובר בטכנולוגיה חדשנית, עם זאת, חשוב לומר כי את ההדפסה הראשונה ביצע ד”ר הידארו קודמה מכון מחקר בנגויה ביפן במאה הקודמת לפני כארבעה עשורים באמצעות הליך שנקרא “פוטו פילמור”.

פוטופילמור הינו הליך שבו התמיסה הנוזלית שמורכבת מפוטופולימרים מצטמקת והם נקשרים זה בזה בעקבות חשיפתם לאור.

כמו כן, את המודל שלו ייצר הד”ר באמצעות שכבות של תמיסת השרף הנוזלית המכילה אף היא פוטופולימרים שנפרסו בשכבות והוקשו באמצעות קרני הלייזר.

למעשה, כאשר מדברים על הקשיה של שרף פוטופולימרי, ישר חושבים על ד”ר הידארו שהיה הראשון לבקש/ להציג את זה כפטנט שהוא חלק מהקשיה של שרף פוטופולימרי באמצעות קרני הלייזר.

ארבע שנים לאחר מכן, המציא ריצ’ארד הול ממציא אמריקאי את הסטריאוליתוגרפיה (שיטת מיצוק החומר באמצעות קובץ ממוחשב שהוקרן באמצעות גלים או קרן ממצקי חומר באזור המבוקש) שיצר שכבות מוצקות שיצרו בסופו של דבר את המודל המבוקש.

מדפסות שאנחנו מכירים היום התחילו להתגבש במפעלים גדולים בשנות השמונים ועם הקדמה, נראה כי מחירן ירד  יחד עם היכולת לתת מענה בפן ביתי והתעשייתי .

אז מה חדש? תלת מימד מאז ועד היום

כפי שהבנתם, בהמשך לשנים והקדמה, התפתחו לא מעט טכנולוגיות והזדמנות ההדפסה רק הלכה והתפתחה יותר ויותר עם הזמן.

עם זאת, אם בעבר הייתה נחשבת הטכנולוגיה ליקרה לשימוש, שהרי היום, בזכות השתרשותה של הטכנולוגיה כמעט בכל בית עסק או פרטיים, המחירים ירדו בהתאם וכיום אנשים עצמאיים ופרט נוהגים להשתמש בתלת מימד לעיתים קרובות אף יותר .

מהם הצרכנים הגדולים ביותר של תלת המימד?

יש לא מעט תעשיות במדינת ישראל ובעולם שמשתמשות באיכויות הטכנולוגיה, כמו למשל תחום הרפואה והמכשור, בתי חולים, שתלים ואפילו דגמים המאפשרים תרגול והרחבת הידיעות בתחום הכירורגיה על כל פרטיה.

בתחום ההנדסה, מייצרים הגורמים המעורבים מגוון מוצרים החל משלב הרעיון ועד לשלב הפיתוח. באמצעות ההדפסה ניתן לבצע את כל הבדיקות ולשמור על רמת דיוק הן ברמת המבנה והן ברמת האיכויות והמכניקה של המוצר.

כמו כן, משתמשת התעשייה הזו בתלת מימד לא רק עבור אב טיפוס אלא גם עבור חלקים שלא ניתן לוותר עליהם בשלב הייצור המוגמר.

תחומים נוספים בהם משתמשים בתעשיית התלת מימד הם גם אדריכלים, מעצבי פנים שזקוקים להדמיה לפני הוצאת הדברים לפועל.

עיצוב תעשייתי, אופנה, שוק התכשיטים לרבות תחום החינוך ועוד, אלו הם רק חלק מהגורמים שכבר מבינים את יכולות התלת מימד ולא רק בתוצר המוגמר אלא גם בעלות הזולה ובחסכון בזמן.

מונחים כלליים בהדפסת תלת מימד

WATERTIGHTNESS – רוצים לדעת למה חשוב כי מודל בר ההדפסה יהיה סגור? לצורך העניין, אם יהיה לכם מודל שיש בו חור, לא תוכלו להדפיס, אתם חייבים את האטימות כך ששום דבר לא יחדור פנימה או לחילופין לא יצא החוצה ולא יהיו מרווחים בין משטח למשטח.

מה כדאי לעשות?

פשוט לעבוד עם תוכנה שיודעת לזהות חורים במודל ועבודה עם חומרים נכונים  לפני שאתם שולחים את זה להדפסה.

דבר נוסף הוא עניין הדופי, האם בדקתם את עוביו? דווקא בגלל שמשטח יכול להראות תלת מימדי על המסך של מחשב, הם לא ניתנים לייצור בגלל שאין עובי ולכן חשוב מאוד שלא לפסוח על עניין עובי הדופי ולייצר את זה בהתאם למשטח. 

איך מייצרים עובי דופן למשטחים?

כאשר עובדים עם משטחים (surface) אין עובי במודל ולכן צריך להוסיף “חומר” (Extrude boss)

בתוכנת “CAD” או לחילופין לעבוד מהתחלה עם הגדרות בתוכנה של “סוליד” (גוף מלא)

שימו לב שגם עובי דופן דק מידי יקשה עד לא יהיה אפשרי להדפסה.

לסיכום חלק זה, כאשר רוצים לטפל בעניין עובי הדופן צריך לקחת בחשבון את תוצר המודל הדק, מצב העלול לגרום לשבר או לעיוות. לכן, אנחנו חוזרים ואומרים, בדקו את הטכנולוגיה ואת כל המגבלות לפני שאתם מוציאים את ההדפסה לפועל.

דבר נוסף, אתם אולי תמצאו את עובי הדופן אבל מה עם עניין הגאומטריה השונה? לצורך העניין אם תפעלו בעובי דופן זהה אבל עם גאומטריה שונה, זה עלול גם במצב הנ”ל לייצר עיוות או שבר כזה או אחר.

טיפ קטן? גם משטח גדול, חשוף ודק ייצר יותר סיכוי לעיוות, אז קחו גם את זה בחשבון.

בשורה תחתונה 

במסגרת סדרת המדריכים שלנו, הנגשנו עבורכם מידע ראשוני שיפתח בפניכם את מגוון אפשרויות טכנולוגית התלת מימד אשר השתלטה על לא מעט תחומים ומגזרים ומניבה הצלחות גדולות בהווה ובעתיד.

עם זאת, לפני שלוקחים את זה צעד קדימה, על מנת שיהיה ניתן לשפר את ההדפסה ולהשיג את מלוא התועלות מהמודל הבא שלכם ,חשוב שתכירו את כל המונחים, את החומרים ואת השיטה הנכונה להדפיס במינימום זמן ומקסימום של תוצאה.

חדשים בתחום התלת מימד? החומר נדבק, הכיול לא מצליח? עקבו אחר התוכן שיפורסם ויעסוק במגוון מדריכים פורצי דרך בתחום.

טרגון טכנולוגיות-   מזמינים אתכם להרחיב ידיעות בתחום התלת מימד באמצעות קורס תלת מימד מדהים שיפתח בפניכם אין ספור הזדמנויות בתחום.

בסילבוס המצורף תוכלו לעיין בכל תכני הקורס המושקים במחיר שווה ביותר!

רוצים להירשם לקורס הבא שלנו? השאירו את פרטי ההתקשרות ונשמח לחזור אליכם עם פרטים נוספים!

שיתוף מהיר

פוסטים נוספים

שאלות ותשובות בהדפסת תלת מימד חלק ב

רוצים להיכנס ולהכיר את עולמות התלת מימד מקרוב? הנה מדריך נוסף שבו ליקטנו עבורכם מגוון תשובות עבור השאלות הנפוצות והפחות נפוצות שיעזרו לכם להתמקצע בתחום

wpChatIcon
דילוג לתוכן